-->GRAND, GALA, GALAXY, F-RIB ÉS TIWAL márkákért keressen minket bemutatótermünkben! Cím: 1037 Budapest, Bojtár utca 58-62. <--
+36 70 501 1846 | +36 70 370 7448 hello@ribstore.net

3. Fém alkatrészek gondozása

Most itt van:
< Minden téma

Három fő fém fajtát használnak a hajókban: rozsdamentes acél, sárgaréz és alimínium. A fő probléma a fémek esetében természetesen a korrózió.

Ebből a szempontból a rozsdamentes acél a legjobb, hiszen az semmiféle védőréteget nem igényel. Többféle rozsdamentes acélötvözetet használnak a hajókhoz, mindegyiknek különböző korrózióállóságga és árszintje van. Például:

  • 316-os ötvözet (DIN), vagy A4: az egyik legjobb ötvözet, soha nem rozsdásodik, cserébe nagyon drága
  • 304-es ötvözet (DIN), vagy A2: hosszútávon néhány felszíni rozsdafolt megjelenhet, de ezeket csiszolóanyag nélküli tisztítószerekkel is könnyen el lehet távolítani. Emellett, az árszintje is elfogadható.

A sárgaréz is jó korrózióállósággal rendelkezik, de általában minden réz eszköz nikkel vagy króm bevonattal rendelkezik. Egyrészről ezzel rozsdamentes acél kinézete lesz, másrészt megvédi a rezet az oxidációtól (az oxidációtól koszos lesz a réz és gyorsan foltosodik).

Az alimínium nem olyan jó korrózióálló, mint a rozsdamentes acél, vagy réz, védőbevonat használata elengedhetetlen. A legnépszerűbb megoldás az anódozás, ami mechanikailag meggátolja a korróziót. A többi megoldás (festés, lakkozás) közel sem ilyen hatékony. Az anódozás eltűnése azonnal észrevehető, az alimínium elkezd foltosodni. Sajnos, ha ez megtörtént, nem lehet mit tenni, az anódozás csak ipari körülmények között pótolható.

Tehát, ha a probléma megjelent, és az korrózió már kiterjedt, az egyetlen megoldás a sérült elemek cseréje. Legyen különös tekintettel az elektrolitikus korrózióra: érdemes elkerülni az eltérő fémek érintkezését, mert ebben az esetben az elektrokémiai folyamat beindul és az még károsabb, mint a hagyományos korrózió

Előző 2. Fa alkatrészek gondozása
Következő 4. Hogyan ragasszunk?
Tartalom